work – Natasja van Kampen

_

Zonder titel; 2,5 x 4 x 3 meter (h x b x d), installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017

Zonder titel; 2,5 x 4 x 3 meter (h x b x d), installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017

installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017 Als je uitgaat van een gegeven ruimte waarin een werk tot stand kan komen en je gebruikt maar een zeer beperkt deel van die ruimte, dan is dat een keuze. Het deel van de ruimte dat ik niet gebruik, is net zo belangrijk als de ruimte die ik wel gebruik. De ruimte die ik gebruik is zeer beperkt, haast claustrofobisch. Ik kan me naar voren en naar achteren bewegen, maar niet opzij. Ik loop de beperkte ruimte in, maar ik kom er al snel achter dat die ruimte wordt begrensd door een lijn. Ik kan de –eveneens beperkte – ruimte achter de lijn zien en voelen, maar ik kan er niet heen. Als ik opzij kijk om te zoeken naar een weg om de lijn heen kom ik er achter dat de lijn eindeloos doorloopt in beide richtingen. Dat deze lijn een virtuele lijn is doet daar niks aan af. Dat de lijn in dit geval wordt uitgebeeld door een goud beschilderd prikkeldraad, maakt de lijn een politieke lijn in een politieke ruimte.

 

Zonder titel; 2,5 x 4 x 3 meter (h x b x d), installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017

Zonder titel; 2,5 x 4 x 3 meter (h x b x d), installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017

 

Zonder titel; 2,5 x 4 x 3 meter (h x b x d), installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017

Zonder titel; 2,5 x 4 x 3 meter (h x b x d), installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017

 

 

Zonder titel; 2,5 x 4 x 3 meter (h x b x d), installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017

Zonder titel; 2,5 x 4 x 3 meter (h x b x d), installatie met spiegels en prikkeldraad, 2017

 

 

Zonder titel; installatie met prikkeldraad, emmer en druppel

Zonder titel; installatie met prikkeldraad, emmer en druppel

 

 

Zonder titel; installatie met prikkeldraad, emmer en druppel

Zonder titel; installatie met prikkeldraad, emmer en druppel

 

 

Zonder titel; installatie met prikkeldraad, emmer en druppel

Zonder titel; installatie met prikkeldraad, emmer en druppel

 

 

Zonder titel; installatie met prikkeldraad, emmer en druppel

Zonder titel; installatie met prikkeldraad, emmer en druppel

 

 

Bilderberg locations; installatie met afbeeldingen op goudpapier en met potlood geschreven tekst

Bilderberg locations; installatie met afbeeldingen op goudpapier en met potlood geschreven tekst

 

 

Bilderberg locations; installatie met afbeeldingen op goudpapier en met potlood geschreven tekst

Bilderberg locations; installatie met afbeeldingen op goudpapier en met potlood geschreven tekst

 

 

Bilderberg locations; installatie met afbeeldingen op goudpapier en met potlood geschreven tekst

Bilderberg locations; installatie met afbeeldingen op goudpapier en met potlood geschreven tekst

 

 

Lacework (detail), 2016/17, 295 x 500 cm, aquarel on paper

Lacework (detail), 2016/17, 295 x 500 cm, aquarel on paper

In ‘Lacework’ the fence of the Peace Palace (the international court of justice) in The Hague has been drawn and cut out of paper. Usually people want to go from one place to a better place. The better place is on the other side of a fence. When people are in prison, they want to go out and be free. When they are in a country where there is war, they want to go to a place where there is peace. A fence is always an obstacle towards a better place, but it is also there to protect the better place from war or to protect society from the escape of the prisoner. So a fence is a line between good and bad. I think good and bad is not as strongly devided as a solid steel fence implies. That’s why I want to make the fence of the Peace Palace as fulnerable as a festoon of lace.

 

Lacework (detail), 2016/17, 295 x 500 cm, aquarel on paper

Lacework (detail), 2016/17, 295 x 500 cm, aquarel on paper

 

Lacework (detail), 2016/17, 295 x 500 cm, aquarel on paper

Lacework (detail), 2016/17, 295 x 500 cm, aquarel on paper

 

 

Lacework, 2016/17, 295 x 500 cm, aquarel on paper

Lacework, 2016/17, 295 x 500 cm, aquarel on paper

 

 

Half of the Backyard, 2016

Half of the Backyard, 2016

100 x 100 cm, houtskool op papier

 

Half of the Mountain

Half of the Mountain

100 x 100 cm, inkt, houtskool, acrylverf op papier

 

Half of the Dessert

Half of the Dessert

 

 

Golden Age 1

Golden Age 1

19 x 25 cm, mowilith, acryl goudverf op laserprint

 

GoldenAge3

GoldenAge3

 

 

GoldenAge2

GoldenAge2

 

 

say what you never dare to say publicly

say what you never dare to say publicly

25 x 65 cm, acryl goudverf op spiegel

 

Zonder titel

Zonder titel

235 x 150 cm, houtskool, goudpigment op papier

 

Stranded 3

Stranded 3

18 x 28 cm; kleurpotlood op papier; Met de uitvinding van het schip is de scheepsramp geboren. Het ontwerp van een reusachtig schip is feilbaar. Of het nu gaat om passagiersschepen, een olietanker of een ferry. Een constructiefout kan op een enorme ramp uitlopen. De kapitein kan het schip te dicht naar de kant sturen om naar bekenden te zwaaien op de wal of de laadklep van een ferry zit niet goed dicht, met als gevolg een ongeleerde ramp. In deze serie tekeningen draait het om uitvergrotingen van menselijk falen tot meganiveau. De schepen bevinden zich allemaal tussen het moment van een enorme ramp en het moment dat ze naar de bodem van de oceaan zinken. Deze gigantische constructies waar navenante tragiek vanuit gaat zijn vastgelegd op een bescheiden formaat tekeningen die de dramatiek terugbrengt tot het menselijke formaat van het oorspronkelijke falen.

 

Stranded 5

Stranded 5

 

 

Stranded 1

Stranded 1

 

 

Stranded 4

Stranded 4

 

 

Yellow Sea

Yellow Sea

59 x 42 cm; pen, inkt en pastelkrijt op krantenpagina

 

Cambodja

Cambodja

42 x 29 cm; pen, inkt, kleurpotlood en pastelkrijt op krantenpagina

 

Stadion

Stadion

42 x 29 cm; inkt, pastelkrijt, acrylverf op krantenpagina

 

Oekraine; 42 x 29 cm; pen, kleurpotlood, mowilith op krantenpagina; 2014

Oekraine; 42 x 29 cm; pen, kleurpotlood, mowilith op krantenpagina; 2014

 

Hollywood; 42 x 29 cm; pen, gesso en tip-ex op krantenpagina; 2014

Hollywood; 42 x 29 cm; pen, gesso en tip-ex op krantenpagina; 2014

 

 

MS-Volendam; 42 x 29 cm; pen en stickers op krantenpagina; 2014

MS-Volendam; 42 x 29 cm; pen en stickers op krantenpagina; 2014

 

 

Nigerdelta; 42 x 29 cm; gesso, pen, inkt op krantenpagina; 2014

Nigerdelta; 42 x 29 cm; gesso, pen, inkt op krantenpagina; 2014

 

 

The Golden Record

The Golden Record

135 x 145 cm, aquarel op papier, 2014

 

Runit Dome

Runit Dome

 

 

Het Paradijs als Restruimte 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

Het Paradijs als Restruimte 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

Voor mijn tekenproject ‘Het negatief van het negatieve, of het in kaart brengen van het paradijs als restvorm’, ging het mij om het in kaart brengen van alle oorlogen ter wereld, op zoek naar het laatste stukje ‘ongeschonden’ aarde; Het Paradijs. De wereld op het tafelblad is opgebouwd in hoogtes, naar maatstaf voor de hoeveelheid oorlogen en conflicten. Hierop ontstond er een soort Mount Everest in Europa en een Matter Horn in het midden oosten. Het (collectief) geheugen waar ik zelf als westerling uit put is niet alleen gebaseerd op nieuwsfeiten, maar ook met culturele achtergrond. Zo zou je als Europeaan in Europa misschien geen ongeschonden stukje gebied meer kunnen vinden en zeggen ‘ik ga naar Zuid-Amerika’, maar voor een Zuid-Amerikaan zou het omgekeerde kunnen gelden. Een Zuid Amerikaan weet nu eenmaal meer over de geschiedenis van Zuid Amerika en ik weet als Europeaan meer over Europa. Toch heb ik geprobeerd zo volledig mogelijk te zijn. Verder heb je nog het perspectief van wie de geschiedenis schrijft. Wat voor de één een overwinning is, is voor de ander een oorlogsmisdaad. Denk maar aan het bombardement van Dresden of aan de gebeurtenis waar een feestdag op is gebaseerd in Zuid Afrika, waarbij een karavaan huifkarren een Zoeloe leger heeft weerstaan. De feestdag die hieraan herinnert is pas geleden van naam veranderd om het veranderde perspectief en de andere kijk op de gebeurtenis van toen recht te doen. Ik heb me in dat soort gevallen beperkt tot het weergeven van de gebeurtenissen zonder een bepaalde politieke invalshoek te benadrukken, maar ik heb er hier en daar wel notities bij gezet, waaruit duidelijk wordt hoe absurd of baatzuchtig oorlogen in vele gevallen zijn.

 

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

 

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

 

 

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

 

 

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

 

 

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

 

 

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

Het Paradijs als Restruimte (detail) 80 x 120 x 75 cm; Ikea tafel, latex, klei, gesso, fine liner; 2013

 

 

Gereedschapsetje (familiearchief); 40 x 60; aquarel; 2012

Gereedschapsetje (familiearchief); 40 x 60; aquarel; 2012

 

Medailles (familiearchief); 45 x 60; aquarel; 2012

Medailles (familiearchief); 45 x 60; aquarel; 2012

 

 

Zakmesje (familiearchief); 40 x 60; aquarel; 2012

Zakmesje (familiearchief); 40 x 60; aquarel; 2012

 

 

Ruine (familiearchief); 40 x 60 cm; aquarel op papier; 2012

Ruine (familiearchief); 40 x 60 cm; aquarel op papier; 2012

 

 

Vergadering 1; 15 x 23 cm; watervaste marker, tip-ex en kleurpotlood op krantenknipsel; 2012

Vergadering 1; 15 x 23 cm; watervaste marker, tip-ex en kleurpotlood op krantenknipsel; 2012

 

 

Vergadering 2; 16 x 21 cm; watervaste marker, tip-ex en kleurpotlood op krantenknipsel; 2012

Vergadering 2; 16 x 21 cm; watervaste marker, tip-ex en kleurpotlood op krantenknipsel; 2012

 

 

Stadion; 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

Stadion; 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

‘Stadion’ gaat over een ruïne in wording, in de zin dat een land ter gelegenheid van een groot evenement, zoals de Olympische spelen of het WK-voetbal een stadion bouwt waar naderhand niemand meer iets aan heeft. Dit soort stadions zijn kosten verslindende prestige projecten die vaak al kort na afloop van het betreffende evenement niet meer gebruikt worden en in verval raken. Bijvoorbeeld het voetbalstadion dat ter gelegenheid van het WK-voetbal is gebouwd in Zuid Afrika. De zitplaatsen zijn te duur voor de plaatselijke bevolking en het stadion is te groot voor de plaatselijke voetbalclubs. Het stadion staat het grootste deel van de tijd leeg. Zo zijn er tal van voorbeelden, zoals het stadion dat in Peking is gebouwd ter gelegenheid van de Olympische spelen, waar duizenden chinezen voor zijn onteigend, hun huizen zijn uitgezet en nu op straat leven, terwijl het stadion zelf zijn functie als prestige project heeft volbracht en voor het grootste deel van de tijd leeg staat. In de serie ‘vergadertafels’ (2007-2009) gaat het om macht en de illusie van controle die de strakke vorm van zo’n vergadertafel oproept en de perfecte ordening van de anonieme mannen met pakken rond de tafel. Deze mannen nemen beslissingen waar wij allemaal de consequenties van voelen. Ik kwam er achter dat juist die anonimiteit een belangrijk onderdeel is van mijn werk. Het je verschuilen in die anonimiteit, waardoor deze heren minder of geen verantwoording hoeven te nemen voor de consequenties van hun gesprekken. Een stadion, waarin duizenden mensen tegelijk in dezelfde richting kijken, is eigenlijk net zoiets. Hier gaat het om de anonimiteit van de massa, waarin je je kunt verbergen. De hoge heren in pakken aan de vergadertafels praten en beslissen over oorlog en vrede, terwijl de anonieme massa in een voetbalstadion kijkt en geniet van het kleine broertje van oorlog: sport. Op de buitenkant van het stadion zijn tekeningen gemaakt van posters met de portretten van voetbal-hooligans. Het papier voor deze tekening is zelf gemaakt uit katoenen lompen. Ik wilde zelf papier maken voor de tekening vanwege de tactiliteit en ook omdat standaard papier niet te verkrijgen was in het formaat waarop ik wilde werken. Dit formaat was nodig om de schaal en de omvang van de tekening in verhouding te laten staan tot de omvang van een dergelijk stadion. Op www.jegensentevens.nl is een verslag van dit proces te vinden.

 

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

 

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

 

 

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

 

 

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

 

 

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

Stadion (detail); 265 x 390 cm; waxaquarel, grafiet en softpastel op zelfgemaakt papier uit katoenen lompen; 2011

 

 

Stadion (studie); 15 x 20 cm; oliepastel op papier; 2011

Stadion (studie); 15 x 20 cm; oliepastel op papier; 2011

 

 

Stadion (studie); 15 x 20 cm; oliepastel op papier; 2011

Stadion (studie); 15 x 20 cm; oliepastel op papier; 2011

 

 

'Noordwijk', 130 x 155 cm; kleurpotlood en oliepastel op papier; 2010

'Noordwijk', 130 x 155 cm; kleurpotlood en oliepastel op papier; 2010

 

'Noordwijk' (detail), 130 x 155 cm; kleurpotlood en oliepastel op papier; 2010

'Noordwijk' (detail), 130 x 155 cm; kleurpotlood en oliepastel op papier; 2010

 

 

'Amman' , 120 x 150 cm; potlood, oliepastel, aquarelverf en spuitbus op papier; 2009

'Amman' , 120 x 150 cm; potlood, oliepastel, aquarelverf en spuitbus op papier; 2009

 

'Amman' (detail), 120 x 150 cm; potlood, oliepastel, aquarelverf en spuitbus op papier; 2009

'Amman' (detail), 120 x 150 cm; potlood, oliepastel, aquarelverf en spuitbus op papier; 2009

 

 

'Gouverner I' , 80 x 60 cm; Potlood en oliepastel op papier; 2009

'Gouverner I' , 80 x 60 cm; Potlood en oliepastel op papier; 2009

 

 

'Gouverner 2' , 80 x 60 cm; Potlood en oliepastel op papier; 2009

'Gouverner 2' , 80 x 60 cm; Potlood en oliepastel op papier; 2009

 

 

New York; 6 x 7 cm; tip-ex op krantenknipsel; 2009

New York; 6 x 7 cm; tip-ex op krantenknipsel; 2009

 

 

Pray; 20 x 26 cm; tip-ex op krantenknipsel; 2009

Pray; 20 x 26 cm; tip-ex op krantenknipsel; 2009

 

 

'Yalta', 150 x 170 cm; Oliepastel op papier; 2008

'Yalta', 150 x 170 cm; Oliepastel op papier; 2008

 

'De Goeden'

'De Goeden'

83 x 98 cm; kleurpotlood en spuitbus op papier; 2008

 

'De kwaden'

'De kwaden'

 

 

'Poker' , 150 x 175 cm; krantenknipsels, watervaste marker en oliepastel op papier; 2008

'Poker' , 150 x 175 cm; krantenknipsels, watervaste marker en oliepastel op papier; 2008

 

'Sjeik & Rooseveld' , 150 x 175 cm; Aquarelpotlood en plakaatverf op papier; 2008

'Sjeik & Rooseveld' , 150 x 175 cm; Aquarelpotlood en plakaatverf op papier; 2008

 

 

'Cavalerie' , 150 x 300 cm; kleurpotlood en spuitbus op papier; 2008

'Cavalerie' , 150 x 300 cm; kleurpotlood en spuitbus op papier; 2008

 

 

'Cavalerie' (detail), 150 x 300 cm; kleurpotlood en spuitbus op papier; 2008

'Cavalerie' (detail), 150 x 300 cm; kleurpotlood en spuitbus op papier; 2008

 

 

'Rorschach', 110 x 120 cm; inkt op papier; 2008

'Rorschach', 110 x 120 cm; inkt op papier; 2008

 

 

'Brussel 1967' (detail), 150 x 190 cm; kleurpotlood op papier; 2007

'Brussel 1967' (detail), 150 x 190 cm; kleurpotlood op papier; 2007

 

'Brussel 1967', 150 x 190 cm; kleurpotlood op papier; 2007

'Brussel 1967', 150 x 190 cm; kleurpotlood op papier; 2007

De meeste conferenties waar ik tot nu toe aan gewerkt heb zijn grote historische beslissingen, zoals de Potsdammer conferentie, waarbij het na-oorlogse Duitsland verdeeld werd door de geallieerde macht. Of de NATO conferentie waarin Bush (middels Powel) loog over massa- vernietigingswapens in Irak. Het is opvallend hoe de mannen en ook steeds vaker vrouwen aan de tafel gezamenlijk in de vorm van de vergadering, de tafel met de mensen eromheen, zo’n krachtig vertrouwenwekkend beeld oproepen. Het gaat om dingen zoals macht en de illusie van controle die zo’n strakke vorm van zo’n vergadertafel oproept, met als paradox de onoverzichtelijke consequenties die dat praten aan zo’n geordende tafel heeft op de werkelijke wereld.

 

'Potsdam', 175 x 150 cm; oilbar en potlood op papier; 2007

'Potsdam', 175 x 150 cm; oilbar en potlood op papier; 2007

 

'Brussel 2005' (detail), 150 x 175 cm; kleurpotlood en pastelkrijt op papier; 2007

'Brussel 2005' (detail), 150 x 175 cm; kleurpotlood en pastelkrijt op papier; 2007

 

 

'Brussel 2005' , 150 x 175 cm; kleurpotlood en pastelkrijt op papier; 2007

'Brussel 2005' , 150 x 175 cm; kleurpotlood en pastelkrijt op papier; 2007

 

 

'Berlijn', 150 x 100 cm; kleurpotlood en pastelkrijt op papier; 2007

'Berlijn', 150 x 100 cm; kleurpotlood en pastelkrijt op papier; 2007